Aloitimme päivitetyn kasvustrategiamme toteutuksen vuoden 2023 alussa. Vuoden aikana olemme uusiutuneet monitoimialaisesta ERP-toimittajasta rakennus- ja kiinteistöalaan keskittyneeksi vertikaali-SaaS toimittajaksi, jonka yhteen nivoutuvilla ratkaisuilla toimialan yritykset pystyvät merkittävästi parantamaan tuottavuuttaan. Tämä strategiamatkamme ensimmäinen vaihe muuttui myös asiakkaillemme näkyvämmäksi siirryttyämme vuoden 2024 alussa yhteen Admicom-brändiin ja uudistettuamme samalla tuoteperheemme nimistön yhdenmukaiseksi.
Rakennusalan taantuma on koetellut asiakkaitamme vuoden aikana ja Suomen rakennusalan kokonaisvolyymin arvioidaan pienentyneen 10 %. Admicomin vahvuus haastavana aikana on tuotteidemme jatkuva liikevaihtomalli ja se, että kaikkia tuotteitamme tarvitaan myös vaikeina aikoina. Tämä näkyi läpi vuoden suhdanteeseen nähden hyvänä uusmyyntinä. Ilahduttavasti myös viimeisen vuosineljänneksen uusmyynti oli suunnitellulla tasolla. Myynnillisesti isoin onnistuminen oli yli 100 MEUR liikevaihtoluokan asiakkaan kanssa kesällä solmittu toiminnanohjaussopimus asiakkaan perusteellisen hankintaprosessin jälkeen. Tämä ja toisaalta erityisesti syksyllä piristynyt kauppa pienten yritysten segmentissä osoittaa tuotteidemme kilpailukyvyn. Ultima (aiemmin Adminet) -tuotteen volyymipohjainen hinnoittelu toi ta-sauslaskutuksen kautta ennätyserän tuottoja (2,3 miljoonaa euroa), jotka perustuivat pääasiassa asiakkaidemme vuoden 2022 liikevaihtoon. Orgaaninen jatkuvien tuottojen liikevaihtomme kasvoi noin 11 % vuoden aikana. Ultima (aiemmin Adminet) -tuotteen volyymipohjainen hinnoittelu toi tasauslaskutuksen kautta ennätyserän tuottoja (2,3 miljoonaa euroa).
Kasvua hidastivat puolestaan tuotteiden kasvanut poistuma sekä käyttäjien vähentyminen erityisesti projektinhallinnan ja dokumentoinnin tuotteissa. Asiakkaiden konkurssit tai maksukyvyttömyydestä johtuneet käytön sulkemiset näyttelivät myös suurta osaa tuotekohtaisessa poistumassa. Euroissa mitattuna konkurssien osuus poistumasta kasvoi yli kaksinkertaiseksi edelliseen vuoteen verrattuna ja edusti yli neljännestä kokonaispoistumasta. Arvioimme rakennusalan vaikeuksien jatkuvan edelleen vuonna 2024 ja konkurssipoistuman pysyvän korkealla myös keväällä, mutta tilanteen helpottuvan loppuvuotta kohden. Uskomme taantuman myös osaltaan vauhdittavan rakennusalan digitalisaatiota tuottavuuden noustessa entistä tärkeämpään rooliin nollakorkojen ajan jäädessä taakse.
Kasvuinvestointien osalta jatkoimme kesän jälkeen noudatettua varovaista linjaa. Aiemmin tehdyt investointipäätökset ja rekrytoinnit painoivat kuitenkin kannattavuutta, joka vuoden viimeisellä neljänneksellä on muutenkin kausiluonteisesti heikoin. Koko vuoden kannattavuus (EBITA) oli kuitenkin ohjeistuksemme mukaisesti vahvalla noin 37 %:n tasolla liikevaihdosta.
Strategiset kehityskohteemme tuotteiden modernisointiin, uusiin tuotteisiin, sekä myynti- ja markkinointitiimin kehittämiseen ja parempaan asiakaspalveluun ovat edenneet hyvin. Uskomme näiden investointien kantavan hedelmää vuoden 2024 aikana vahvistuvana uusmyyntinä sekä toisella vuosipuoliskolla pienenevänä poistumana. Vuonna 2023 tapahtuneesta volyymien pienenemisestä johtuva tasauslaskuerän pieneneminen kuitenkin painaa kasvua vuonna 2024. Kun asiakkaidemme liiketoiminta elpyy, tasauslaskutus kasvaa jälleen. Tehtyjen investointien ansiosta ja vuoden loppua kohden nopeammin kasvavan ARR-salkun johdosta meillä on kuitenkin hyvät mahdollisuudet aloittaa strategiamme mukainen kiihtyvän kasvun vaihe taantuman jälkeen vuonna 2025.
Kansainvälistymisstrategian osalta etenimme loppuvuonna markkinakartoituksiin ja ostokohteiden analysointiin. Tulemme kansainvälistymisessä etenemään toistaiseksi varovaisesti. Pääsääntöisenä tapana kansainvälistyä näemme tarkoin harkitut yritysostot sopivassa markkinassa. Yritysostojen osalta olemme parantaneet valmiuttamme ja aiomme toteuttaa tuotesalkkuamme tukevia tai markkinaa laajentavia ostoja vuoden 2024 aikana. Tähän varaudumme myös ehdottamalla yhtiökokoukselle osinkopolitiikkamme (yli 50 % tuloksesta osinkoina) mukaista osinkoa 70 senttiä/osake.
Lähdemme uuteen vuoteen monella tapaa uusiutuneena Admicomina. Henkilöstöllemme tämä näkyy yhtenäisempänä kulttuurina ja tekemisen tapana, mutta myös lukuisina muutoksina. Kiitänkin koko Admicommunityä innosta ja kärsivällisyydestä yhteisellä kasvumatkallamme. Asiakkaillemme tekemisemme muutokset alkavat vuonna 2024 näkyä selkeämmin tuotteiden välisinä jatkuvasti parantuvina integraatioina, tuoteperheemme tuotteita yhdistävänä uutena ja modernina lennonjohtonäkymänä, tekoälyä hyödyntävinä ratkaisuina sekä tietysti yhtenäisenä tapana lähestyä ja palvella asiakkaitamme. Haluamme Admicomilla olla oppivan rakentamisen mahdollistaja, jonka ratkaisut antavat asiakkaillemme erinomaisen alustan kehittää toimintaansa entistä tuottavammaksi ja vastuullisemmaksi.