Strategia

Strategian ensimmäisen vaiheen hyvä edistyminen

Admicomin kirkastetun strategian keskiössä on rakennusalan asiakkaiden asiakaskokemus. Tavoitteenamme on kasvattaa merkittävästi rakennusalan tuottavuutta ja toiminnan laatua digitalisaation avulla. Kuluvan vuosikymmenen aikana Admicom on laajentanut ratkaisuvalikoimaansa kattamaan rakentamisen koko arvoketjun ja muuttunut toiminnanohjausjärjestelmän toimittajasta laaja-alaiseksi rakennusalan ohjelmistotoimittajaksi.

Admicomin viimeisin yrityshankinta, virolainen Bauhub, on yksi strategiamatkamme kulmakivistä. Bauhubin projektinjohto-ohjelmisto mahdollistaa Admicomin johtavien projektinhallinta- ja suunnitteluratkaisujen integroimisen yhtenäiseksi ohjelmistokokonaisuudeksi, joka luo edellytykset projektien tehokkaalle toteutukselle ja saumattomalle tiedonkululle suunnittelusta luovutukseen. Projektinhallinnan ohjelmistokokonaisuus soveltuu laajalle asiakaskunnalle, mukaan lukien suuret rakennusyhtiöt, ja sen kansainvälinen kasvupotentiaali on merkittävä.

Admicomin Ultima-toiminnanohjausjärjestelmä sen sijaan on markkinoiden kattavin kokonaisratkaisu työmaan, tuotannon ja talouden hallintaan. Ultiman avulla pk-sektorin rakentamisen toimialalla toimivat yritykset voivat saada merkittävää hyötyä ja kilpailuetua Suomessa pitkälle automatisoiduilla prosesseilla.
Vahva perustamme Suomessa sekä laaja käyttäjäkunta rakennusalan arvoketjussa antavat mahdollisuudet rakentaa datapohjaisia, tekoälyä hyödyntäviä malleja, jotka tuottavat asiakkaillemme kasvavaa lisäarvoa. Kumppanuuksien kautta Admicom tavoittelee keskeisen toimijan roolia koko rakentamisen ekosysteemissä.

Lisää vauhtia toisen vaiheen toimeenpanoon

Strategiakautemme kaksi ensimmäistä vuotta (2023-2024) olemme keskittyneet rakentamaan tarvittavaa perustaa orgaanisen kasvun kiihdyttämiselle, kansainvälistymiselle sekä datalähtöiselle toiminnalle. Olemme panostaneet erityisesti nykyasiakkaiden palvelun parantamiseen, asiakkaiden käytössä olevien ratkaisujen laajentamiseen sekä tuotekehitykseen.

Admicomilla on 20-vuotisen historiansa ajalta hallussaan runsaasti kokemusta, osaamista ja dataa rakentamisprojekteista. Nämä datavarannot luovat Admicomille erityistä kilpailuetua kehittäessämme tuotteisiimme tekoälypohjaisia innovaatioita rakennusalan tuottavuuden parantamiseksi. Tekoälykehityksessämme on strategiakauden aikana tehty merkittävää edistystä ja tekoälyn hyödyntäminen tulee olemaan myös tulevassa strategiavaiheessa yksi toimintamme kulmakivistä. Uskomme, että myös rakentamisen toimiala tulee olemaan tekoälyllä tuettuna entistä tuottavampi, laadultaan korkeampi sekä vastuullisempi.

Orgaanisten, ulkomaille suunnattujen myyntiponnistelujen lisäksi, ensimmäinen merkittävä kansainvälistymiseen tähtäävä yrityskauppa päästiin toteuttamaan loppuvuonna 2024. Strategian toisessa vaiheessa tulemme kirkastamaan strategisia toimenpiteitä kansainvälistymiseemme entisestään. Uskomme erityisesti projektinhallintaratkaisujemme kansainvälisiin kyvykkyyksiin ja mahdollisuuksiin luoda orgaanista kasvua myös kansainvälisessä asiakaskunnassa.

Strategiakauden toisessa vaiheessa haemme selvästi voimakkaampaa orgaanisen kasvun tasoa ohjelmistotuotteissamme huomioiden kuitenkin rakennusalan taantuman tilanteen. Kiihtyvän kasvun luomisessa uskomme tehtyjen panostusten myyntiin ja asiakaskokemukseen olevan edelleen avainasemassa. Lisäksi monipuolistuva ja yhtenäistyvä ratkaisuvalikoima sekä uudet liiketoimintamahdollisuudet datan hyödyntämisen, tekoälyn sekä vastuullisuuden teemojen ympärillä luovat meille kilpailuetua ja kasvun edellytyksiä strategian toisessa vaiheessa. Yritysostot kuuluvat edelleen keinovalikoimaamme ja niillä voidaan tukea kansainvälisen asiakaspohjan kasvattamista tai laajentaa yhtiön ratkaisutarjontaa rakentamisen digitalisaatiotarpeisiin entisestään.

Strategiset tavoitteet 2023-2030

Vuoden 2024 aikana Admicom on toteuttanut 2.11.2022 tiedottamaansa strategiaa, jonka sisällöstä ja tulostavoitteista on viestitty tarkemmin tammikuussa 2023 järjestetyssä pääomamarkkinapäivässä. Vuoden 2024 aikana strategiaan ei ole tehty muutoksia. Konsernin julkaisemat strategiset tavoitteet 2023-2030:

  • Admicom tavoittelee 100 miljoonan euron toistuvan liikevaihdon tasoa (ARR) vuoteen 2030 mennessä ylittäen selkeästi ”Rule of 40” tavoitteen ja ollen läsnä useilla eurooppalaisilla markkinoilla.
  • Strategian ensimmäisen vaiheen aikana 2023-2024 tavoittelemme 8-15 % toistuvien tuottojen liikevaihdon vuotuista orgaanista kasvua ja 35-40 % EBITA-marginaalia, johtuen lisätyistä kasvupanostuksista.
  • Strategian toisen vaiheen, kiihtyvä kasvu, aikana 2025-2030 tavoittelemme yli 15 % toistuvien tuottojen liikevaihdon vuotuista orgaanista kasvua ja EBITA-marginaalin ylittävän 40% liikevaihdosta.
  • Yritysostot tulevat olemaan olennainen osa Admicomin kasvustrategiaa ja kiihdyttävät osaltaan yhtiön kokonaiskasvua.

Missio

Rakennamme yhdessä kestävää tulevaisuutta.

Visio

Ykkösvaihtoehto kumppanina eurooppalaisessa rakennusohjelmistojen ekosysteemissä.