Toimitusjohtajalta


Vuosi 2024 oli Admicomille strategian kannalta merkittävä vuosi. Rakensimme pohjaa kiihdytetylle kasvullemme edistäen tuoteportfolion laajuutta, yhtenäisyyttä rakentamisen eri arvoketjun vaiheisiin sekä paransimme sisäisiä valmiuksiamme tukea kiihdytettyä kasvua. Tämä oli määrätietoista jatkoa kasvustrategiamme toteuttamiseksi ja vahvistimme asemaamme rakennus- ja kiinteistöalan tuottavuutta parantavien ohjelmistoratkaisujen toimittajana.

Vuoden alussa laajensimme tuoteperhettämme ostamalla kalustonhallintaratkaisua tuottavan Trackinno Oy:n. Tämä kauppa täydensi tarjoamaamme asiakastarpeisiin vastaten ja avasi uusia markkinamahdollisuuksia. Vuoden lopulla otimme merkittävän askeleen kansainvälistymisessä hankkimalla virolaisen Bauhubin, jonka ohjelmistoratkaisut täydentävät projektinhallintaportfoliotamme ja avaavat uusia mahdollisuuksia kansainväliselle kasvulle.

Jatkuvan vuosilaskutuksen (ARR) kasvu vuonna 2024 oli noin 10%, mitä voi pitää kohtuullisena suorituksena haasta-vassa markkinatilanteessa. Kasvun haasteita olivat erityisesti konkursseista johtunut korkea asiakaspoistuma sekä Ultima-toiminnanohjausjärjestelmän asiakkaiden liikevaihtoon perustuva laskutus, tarkemmin sanottuna liikevaihdon pohjalta tehtävä vuositasauslaskutuksen pienentyminen sekä asiakkaiden sopimuspäivitykset. Tästä huolimatta vahvistimme asiakasmääräämme, ja nettoasiakaskasvu oli viimeisellä neljänneksellä vuoden korkeimmalla tasolla. Uusmyynnissä ja ristiin myynnissä saavutettiin rohkaisevia tuloksia, erityisesti pienemmässä asiakassegmentissä.

Vuoden aikana panostimme merkittävästi tuotekehitykseen ja käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Huhtikuussa lanseerasimme modernin ja mukautettavan etusivun Ultima-asiakkaille, ja otimme käyttöön ensimmäisiä tekoälypohjaisia ratkaisuja, jotka tukevat rakennusalan tuottavuuden parantamista. Tekoälyvisiomme ensiesittely kolmannella neljänneksellä osoitti, miten voimme yhdistää eri tuotteitamme ja tarjota asiakkaillemme saumattoman käyttökokemuksen. Nämä innovatiiviset ratkaisut vahvistavat kilpailukykyämme ja luovat merkittävää lisäarvoa asiakkaillemme.

Jatkoimme myös vahvan yrityskulttuurin rakentamista kokoamalla tarjoamamme yhden Admicom-brändin alle ja kirkastamalla perusarvomme: välitämme, uskallamme ja kasvamme. Kulttuurityö jatkuu vuonna 2025 ja sen tavoitteena on luoda Admicomista rakentamisen johtava kumppani asiakkaillemme sekä paras alan työpaikka työtekijöillemme.

Vuoden aikana otimme tärkeitä askeleita vastuullisuuden saralla. Aloitimme vastuullisuusstrategiatyön, joka tulee näkymään niin omassa toiminnassamme kuin asiakkaidemme tarjoamassa. Kehitämme ratkaisuja, jotka tukevat asiakkaitamme hiilijalanjäljen pienentämisessä ja vastuullisuustavoitteiden saavuttamisessa.

Vuoden lopulla toimitusjohtajan tehtävässä tapahtui muutos, kun Admicomin hallitus nimitti minut uudeksi konsernin toimitusjohtajaksi. Tavoitteeni on kirkastaa strategiamme mukaista tavoitetta kohti 2030 visiota ja kasvuamme kohti 100 miljoonan euron ARR-tavoitetta. Kirkastamme ja kiihdytämme strategiamme mukaista toimeenpanoa mahdollistaen kiihdytetyn kasvun sekä kansainvälisen laajentumisen tulevina vuosina.

Vuosi 2024 oli meille vauhdikkaan muutoksen, oppimisen ja peruspilareiden vahvistamisen vuosi. Vuonna 2025 uskomme, että panostuksemme tuotekehitykseen, asiakaskokemukseen sekä myyntiin ja markkinointiin alkavat tuottaa hedelmää. Olen erittäin optimistinen, että Admicomista syntyy johtava kansainvälinen oppivan rakentamisen kumppani asiakkaillemme.

Haluan kiittää henkilöstöämme, asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme sitoutumisesta ja luottamuksesta. Yhdessä rakennamme kestävää tulevaisuutta ja luomme edellytyksiä kasvulle myös tulevina vuosina.

Simo Leisti
toimitusjohtaja